Månd 14/6.                                             Resan började i  Ronneby 06.15 och skulle ha  slutat i Grövelsjön 19.50.

Allt var så väl planerat, men tåget  blev  så försenat på grund av signalfel att jag inte hann med bussen Mora - Grövelsjön. Det går bara 2 st/dag. En kl 11.00 och den jag skulle med kl 16.20.

Jag fick i stället boka ett rum i Mora och fortsätta till Grövelsjön idag tisdag . STF.s vandrarhem i Mora låg centralt och var mycket trevligt och jag fick  en härlig  frukost.

Jag tog bussen 11.00 till Grövelsjön och eftersom jag inte kom till Grövelsjön förrän ca 14.30  bokade jag ett rum där i natt. Det rum jag hade  bokat 14-15/6 på samma  ställe gick eg inte att avboka eller omboka, men de var så tillmötesgående och fantastiska. Gröna bandare får dessutom 100kr avdrag på kostnaden och blir   bjudna på kaffe med  våffla och hjortronsylt .En fantastiskt frasig och god våffla.

Resan Mora-Grövelsjön gick inte "smärtfritt". Jag fick ju boka ny biljett och det gjorde jag på Dalatrafiks app. Där stod inget om bussbyte i Idre och chauffören sade inget så jag åkte med åt fel håll några km innan jag frågade chauffören om han var på väg tillbaka till Mora...vilket han var😳. Som tur är fixade han en taxi som Dalatrafik stod för....så jag kom slutligen till Grövelsjön. De hade nya chaufförer och ny omläggning i trafiken ( sommartid) from må 14/6, vilket förklarade förvirringen.

Nu startar jag min vandring i morgon 16/6 ,en dag  senare än beräknat . Jag hoppas kunna ta igen  det eftersom jag har en natt inbokad på Helags Fjällstation 20-21/6 som inte är ombokningsbar.

Igår 14/6 öste regnet ner, men idag har det varit soligt och varmt, bara ngn skur när vi kom upp hit i fjällen. Det ser lite ostadigt ut i väderrapporten, men nu är jag åtminstone på plats och får börja mitt äventyr. Ska stiga upp vid 05.00 i morgon o komma iväg tidigt. Nu har jag vilat tillräckligt😁.

Miffi o jag ska ut på nya äventyr. Ronneby station 06.00

I Mora. Nu passade jag på att gå Vasaloppet också😉😅. Precis till höger om portalen ligger STF.s vandrarhem.

Härlig frukost innan det blev dags att ta mig an dagens utmaning....att ta mig till Grövelsjön.

Miffi har egen kupe'.

Sjöstugan Grövelsjö.

Lite f d djur som hör hemma här  i landskapet.  Varg, liten björn, lo, järv och kungsörn(?).

Blev bjuden  på kaffe och våffla med grädde och hjortronsylt.😋❤