Torsdag 5/8

Steg upp 06.00. Lite varmare i natt +7- 8 grader. Igår kväll kom det fler och fler och slog upp sina tält så jag hamnade i ett  litet tältläger. Folk lagade mat utanför sina tält och olika språk hördes. Härlig stämning. Roligt med alla dessa vandrare.
Jag träffade en trevlig biologilärare från Tyskland när jag väntade på båten tidigare, han visade mig bra tältplats vid fjällstationen.

Abisko-Kvikkjokk är en av de mest välbesökta  etapperna på Kungsleden och det märktes tydligt. Det var tält i varenda buske efter leden kändes det som, och jag mötte många vandrare.
Leden är väldigt nedsliten vilket märks på alla dessa stenar. Nu minns jag varför jag fick ont i mina vrister förra året när jag gick här .

Jag hade tänkt gå till Pårtestugan 15 km  och därmed ha 19 km till båten Laitaure-Aktse på fredagen, men kom till Pårte (fjällstuga) redan vid 13.  Jag stannade till och lagade mat där eftersom jag börjar få dåligt med gas.                                        På fjällstationen I Kvikkjokk var gasen slut och de hade ett väldigt dåligt utbud på mat. Min mat var slut så jag var tvungen att proviantera där. De hade många olika sorters knäckebröd men inget annat bröd och  inget  att ha på som t ex mjukost på tub. En del konserver fanns  men de är för tunga att bära med sig.  Det slutade med att jag för 580kr🥴 fick 3 pkt frystorkad mat, en pkt Kanelknäckebröd, en pkt riskakor, 6 energibars, 1 pkt torrmjölk och  1st 200gr choklad-kaka. Choklad, riskakor och energibars är mellanmål, kanelknäcke lägger jag i varm mjölk ( torrmjölk +vatten) till frukost, det blir kanelknäckegröt 😁...och tre middagar räcker till  Saltoluokta.  Jag kan proviantera i Aktse fjällstuga också, hoppas hitta gas där.                             Efter Pårte  fortsatte jag  8 km till.  Nu har  jag bara 11km till båten fredag och den går inte förrän 17.00. Det går en kl 09.00 också, men den hinner jag inte till. Det blir en halv vilodag.
Dagen slutade med iskallt fotbad i bäcken, underklädestvätt och kvällsmat.

Fredag 6/8
Sov gott i natt en bit upp på fjället med vacker utsikt över dalen. Kanelknäckegröt till frukost. Jag har lite havregrynsblandning också men det är nödmat...är så trött på havregröt. Hade ont i fötter och vrister efter alla stenar igår men det gick över efter lite fotgymnastik och liniment.

Efter 11 km vandrig kom jag till båtplatsen redan vid 13.00. Där låg 3 roddbåtar så jag kunde  ro. Om det bara ligger en roddbåt måste man  först ro över till andra sidan och ta en båt på släp tillbaka...sedan ro över igen eftersom det alltid måste vara minst en båt på varje sida.

Det var 3 km över till andra sidan, så jag visste inte om jag skulle orka ro så långt, men ville heller inte vänta till 17.00 på motorbåten DÅ...dök Anna upp, en tjej från Frankrike och vi bestämde oss för att ro halva sträckan var. Det var väldigt lugnt på sjön så det klarade vi galant.

Efter roddturen lagade jag mat i fjällstugan på andra sidan sjön för att spara gas ( deras butik öppnades inte förrän 16.00 så jag kunde inte köpa gas där ) och gick sedan 7 km till, vilket innebar att jag skulle hinna med 9-båten  vid Svijnne  lördag morgon och hinna till Saltoluokta en dag tidigare. Åska på kvällen och ösregn.

Lördag 7/8.
Upp 05.00. Gick till båtplatsen 3 km och hann torka tält ( kondens o blött utanpå efter åskregnet på kvällen och natten) innan båtturen.
Gick sedan över oändliga vackra  fjällvidder i 19 km till Saltoluokta. Kom en dag tidigare än planerat men fick en säng i flerbäddsrum och eftersom jag bokat rum sönd kväll också blir söndagen en  vilodag....den första sedan Hemavan.

Nu har  jag  gått ca 100 mil och nu har det ordnat sig så att  jag kommer att nå Treriksröset😁👍.                                Jörgen Johansson ( en ikon inom vandring)
har tillsammans med andra  jobbat på att få ihop en en "Via Suecia", en sammanhängande vandringsled från Smygehuk till Treriksröset och den sista länken var nu på plats...någon som kunde köra vandrare över Torne träsk. I och med detta var den båtleden en officiell led och därmed godkänd av Gröna bandet.

Jag kan alltså från Abisko vandra 4 mil österut till Torne träsk ( en liten by vid sjön Torne träsk), ta båten snett nordost över sjön och fortsätta vandra upp mot Treriksröset utan att behöva gå genom Norge eller hela den oledade sträckan ovanför Torne träsk ( sjön). Båtturen kostar 1000kr men är väl värt det.

När jag kommer till Treriksröset får jag gå in i Finland vid Kilpisjärvi men måste vara beredd att visa upp vaccinpasset. Detta innebär bara ca en veckas vandring totalt från Abisko och den totala vandringssträckan blir ca 131 mil i stället för 139 mil. 😁👍👍👍.

Sten, på sten.

Vacker utsikt från leden.

Sådana här döda träd som stod upp trots att de var döda och stora grenar ramlat av  såg jag många i fjällurskogen.

Spökträd med skägglav.😱

Nedsliten Kungsled.Väldigt vanligt att den ser ut så här...och ännu värre.

Torsdag. Camping med utsikt.

Fredag. Anna och jag turades om att ro 3 km över Sitojaure.

Det här var inte en enkel nedfart🥵. Det var där uppe jag trodde jag såg en bergsget förra året tills jag kom på att jag var i Sverige och såg att det var en ensam ren😅.

Tråkigt att ni inte kan se det här i verkligheten. Otrolig utsikt.

I morgon söndag 8/8 ska jag vila eftersom jag inte haft någon vilodag på 14 dagar. Jag har varit lite tung i benen i dag  och är  öm i ena hälsenan. Kungsleden är mer fysiskt ansträngande pga alla stenar och km- långa stigningar upp o ner för fjällen.

På måndag börjar sista etappen på Kungsleden. Jag räknar med att det ska ta 7 dagar till Abisko och jag kommer inte att ha någon täckning på telefonen så nästa uppdatering här blir om ca en vecka....om jag inte kommer på något att skriva i morgon förstås😊.